Am să descriu mai
jos câteva scheme gândite de mine pentru automatizarea
porţilor. Acţionarea se face prin buton sau cu telecomanda. Sunt scheme
foarte simple şi foarte usor de
realizat, este necesara o telecomanda cu un
singur canal, se mai pot face complectari adica girofar pe stalpul
portii, senzor de obstacol pentru a opri poarta in cazul in care apare
un obstacol. Acele push butoane se pot inlocui cu relee magnetice de
tipul
celor de la vitezometrele de bicicleta. Daca nu gasiti relee cu doua
sau trei
perechi de contacte ND-NI puteti lega doua sau trei relee cu o singură
pereche
de contacte ND-NI in paralel.
-Varianta 1
Schema este alcătuită din 3 relee cu două perechi de
contacte ND-NI, o pereche se foloseste pentru auto alimentarea
releului. La releul 1 şi 2 a doua pereche se foloseşte pentru
schimbarea direcţiei motorului. La releul 3 a doua pereche de contacte
se foloseşte pentru a comuta intre releul 1 şi 2. I1 şi I2 sunt
acţionate de poartă în funcţie de poziţia ei. I1 are contact NI
si este acţionat cand poarta este închisă, iar I2 are contact ND
şi este acţionat cand poarta este deschisă. Diodele sunt de protecţie,
opreşte curentul care se întoarce de la autoalimentarea releului.
Funcţionarea: În stare de repaus cu poarta
închisă I1 este acţionat şi releul 3 nealimentat, la primirea
unui impuls se va acţiona releul 1 care va rămâne acţionat iar D1
blochează trecerea curentului si spre releul 2. Imediat după
pornirea motorului I1 va fi eliberat dar releul 3 va fi acţionat
doar când poarta va acţiona I2, moment în care rel1 se
deconectează de la msă şi motorul se opreşte. În acest moment se
trece din nou in stare de repaus si poarta va ramâne deschisă
până la primirea unui nou impuls când, se va acţiona
reeleul 2,ia motorul va porni in sesn invers. După ce poarta
începe să se închidă I2 este eliberat, releu 3 rămâne
alimentat până poarta se închide complet şi va acţiona I1,
in acest moment se trece la prima stare de repaus.
Schema de mână
desenată de niq_ro:
Ulterior, a desenat in programul Livewire:
Programul PCB Wisard a obtinut:
Niq_ro a realizat si o simulare
a functionarii in Liveware, transformand-o in filmulet:
-Varianta 2:
La această schemă aveţi nevoie de două relee cu trei
perechi de contacte ND-NI si două push-butoane ND. La ambele relee o
pereche de contacte este folosită pentru autoalimentare, una pentru
schimbarea direcţiei de rotaţie a motorului inversând
polaritatea, iar a treia pentru directionarea impulsurilor primite spre
releul în funcţie de starea porţii şi a releelor.
-Varianta 3:
Cand poarta este inchisa I1
deconecteaza rel 2 de la masa si
astfel impulsul actioneaza doar rel 1, iar daca impulsul este mentinut
si dupa
ce a inceput sa se deschida poarta rel 2 tot nu se va actiona deoarece
impulsul
este intrerupt de rel 1 care isi deschide contactele NI.cand este
deschisa
complect I2 deconecteaza rel 1 de la masa si astfel se trece in stare
de
repaus. La fel functioneaza si la inchidere, difera doar releu care va
fi
actionat. A treia pereche de contacte este pusa ca sa intrerupa
impulsul la
celalalt releu daca se mentine apasat pt o perioada mai lunga.
I1-
contact
NI
(actionat
la
poarta
inchisa)
I2-
contact
NI
(actionat
la
poarta
deschisa)
Schema desenată in Eagle:
Varianta de cablaj poate fi realizată aşa:
Cablajul la scara 1:1 în format pdf poate fi descărcat de aici.
by Cristi
Abonare noutăţi
Aboneaza-te prin mail pentru a primi ultimele articole postate!
Buton pentru donatii
Calendar
Reclama
Ultimele articole postate
Loc pentru reclame
Apasă aici
pentru a solicita loc pentru
reclama ta pe acest site